Print Friendly and PDF

Translate

Anksiyete Bozukluğu Olan Kişiler Neler Yaşar?

|

 


Yazar hakkında: Cady Morrison, 2015 yılında Alexandra Teletsky ile birlikte yazdığı ilk romanı Juniper Lane'i yayınlayan Cleveland, ABD merkezli bir blog yazarıdır.


Yazarımız, "Korkularımdan bazıları daha mantıklı, diğerleri daha az mantıklıydı, ancak hepsi günlük hayatımı kontrol ediyordu" diye itiraf ediyor. İşte, sürekli kaygı halinin içine bakmamıza ve kaygı bozukluğu çekenleri daha iyi anlamamıza izin veren dokuz nokta.

Beş yıl önce bana anksiyete bozukluğu teşhisi kondu. Bu beni pek şaşırtmadı çünkü önceki 20 yılımı sayısız nedenden dolayı sürekli panik içinde geçirmiştim. Bazı korkular diğerlerinden daha rasyoneldi, ancak hepsi günlük hayatı bir dereceye kadar kontrol ederek, onu normların ötesine taşıyordu.

Bu kaygıyla başa çıkmanın en iyi yolunu bulmak için çok fazla enerji harcadım.

Şimdi başıma gelen her şeyi anladığımı düşünmek istiyorum. Ama şimdi neyi değiştirmek istediğimi sorarsanız, tedavinin kolaylığı ve bulunabilirliği hakkında değil, kaygının kendisinden bahsetmezdim.

Kafamı en çok karıştıran şey, sadece bana yardım etmek isteyen insanlarla ne sıklıkta gergin ve acı verici durumlara düştüğüm. En azından kısmen kaygının ne olduğunu anlasalardı ne kadar kolay olurdu. Burada herkese açıklamak istediğim birkaç şey var.

1. ENDİŞELİ BİR KİŞİ DOĞRUSAL OLMAYAN BİR ŞEKİLDE DÜŞÜNÜR.

Bana öyle geliyor ki sıradan insanlarda kaygı ve panik doğrusal bir tepki uyandırıyor. Bir şey oldu ya da olması gerekiyor, korkarlar. Ancak anksiyete bozukluğu olan bir kişi için işler farklıdır. Size bir örnekle göstereceğim.

Arabanızın anahtarlarını kaybettiğinizi düşünün. Tabii ki, her zaman sinir bozucu. Anksiyete bozukluğu olmayan bir kişi, “Ah, ne kötü şans! Önümüzdeki günlerde bir sürü gereksiz sorunum olacak!”

"Oh hayır! Anahtarlarımı kaybettim! Ya onları bulamazsam?

 Ya acilen bir arabaya ihtiyacım olursa ve anahtarlarım yoksa?

 Ya birinin acilen hastaneye kaldırılması gerekiyorsa?

 Bu benim en iyi arkadaşım olabilir mi?

 Ya ölmek üzereyse ve onu kurtarmanın tek yolu benim arabama binmekse?

 Anahtarlarımı kaybettim, bir arkadaşım ölecek ve bu sadece benim hatam olacak!”

2. KAYGI MANTIKSIZDIR VE İNANIN BUNU ÇOK İYİ BİLİYORUZ.

Ruhumda söylediğim gibi - biliyoruz! Düşüncelerimizi dinleseydiniz, en rahatsız edici düşüncelerin mantıksız ve temelsiz olduğunu anladığımıza ikna olurdunuz. Geçen hafta, ailemin benden nefret edeceğinden endişelenmeye başladım. Derinlerde olsam da bunun asla olmayacağını gayet iyi biliyordum. Bu, anksiyete bozukluğunun en can sıkıcı özelliklerinden biridir.

Çıldırırsın, çıldırmak için gerçek bir neden olmadığını fark edersin ama duygularını kapatamazsın

Terapistim bir keresinde bunu beyne yerleştirilmiş hatalı bir alarm sistemiyle karşılaştırmıştı. Açılır ve sadece bazı gerçek tehlikelere yanıt olarak değil, başka bir deyişle, çok sayıda tamamen önemsiz küçük şey nedeniyle endişeli bir kişinin kafasında kaos yükselir ve bağırmaya başlar. Bazen böyle bir tepkinin nedeni o kadar sefildir ki, buna neyin sebep olduğunu anlamak bile zordur.

3. ENDİŞELİ İNSANLARIN DA İYİ VE KÖTÜ GÜNLERİ OLUR.

Herkesin iyi ve kötü günleri vardır, hayat böyle işler. Bu konuda sizden farklı olmadığımızı bilmenizi isterim. Ve insanlara ve durumlara tepkim bugün hangi günüm olduğuna bağlı.

Gün kötüyse ve biri bana kızdıysa, aşağıdaki sonuçların olma olasılığı yüksektir: a) Panik atak geçireceğim, b) Gözyaşlarına boğulacağım, c) Öfkesini yatıştırmak için her şeyi söylemeye başlayacağım. , veya e) yukarıdakilerin tümü birlikte ele alındığında.

Elbette kimsenin bana kızmayacağına ya da sadece iyi durumda olduğum günlerde kızacağına güvenemem.

Ben de herhangi bir insan gibi bazen hata yaparım ve bu insanları rahatsız eder, ki bu oldukça normaldir. Ama keşke şunu söyleyebilseydim, “Bak, bugün zor bir gün geçiriyorum. Bu konuşmayı erteleyebilir miyiz?

" - muhatabın bunun bir mazeret olmadığını anlayacağını ve bana temel nezaket göstereceğini bilmek.

4. KAYGI FİZİKSEL ACIYA NEDEN OLUR.

Tabii ki, her şeyden önce, duygusal olarak acı verici. Onunla ilgili en kötü şey bu. Ama aynı zamanda fiziksel acıya da neden olur. En güçlüsü panik atak sırasında: göğüs sıkışır, böylece nefes almak imkansız hale gelir. Ancak kaygı, baş ağrısı, mide bulantısı, çarpıntı, kas gerginliği, baş dönmesi, uykusuzluk ve bitkinliğe de neden olabilir.

Bazı insanlar kaygıya karşı çok acı verici gastrointestinal reaksiyonlara sahiptir. "Mide düğüm atılmış gibidir" ifadesini hiç duydunuz mu?

 Birinin burkulma veya yırtılmaya yol açan bir kas spazmı vardır. Kaygı acı vericidir.

5. ANKSİYETE ANKSİYETE UYUŞMAZLIĞI

Bu bozukluğun birçok yüzü vardır. Özellikle, genelleştirdim. Ya da aileme dediğim gibi, "her şey-her yerde-her zaman" hayal kırıklığı. Ancak birçok anksiyete bozukluğu türü vardır. Bazıları için sosyal fobi, diğerleri için daha spesifik fobiler ile ilişkilidir.

Bazen genetik olarak belirlenir ve beyindeki kimyasal süreçlerden kaynaklanır, bazen de bazı olaylar sonucunda gelişir.

Bazıları tüm yaşamları boyunca bundan muzdaripken, diğerleri ergenlikte veya zaten yetişkinlikte başlayan bozukluğa sahiptir. Bazıları - ama hepsi değil! - üstesinden gelmeyi başarır veya en azından onunla o kadar iyi başa çıkmayı öğrenir ki artık hayata müdahale etmez. Bazıları onu ilaçla tedavi eder veya bir psikoterapist görür, bazıları ise görmez.

6. ANKSİYETE DEPRESYONLA BAĞLANTILIDIR

Tüm endişeli insanlar depresyonda değildir ve bunun tersi de geçerlidir. Ancak çoğu zaman bu iki bozukluk bir kişide aynı anda ortaya çıkar. Ve biri diğerine yol açabilir. Biz endişeli insanlar aralarında bir bağlantı olduğunu çok iyi biliyoruz ve tahmin edebileceğiniz gibi bu bizi çok rahatsız ediyor.

Daha önce depresyon geçirmişsek, geri geleceğinden endişe ederiz. Ve bu durumda, bu mantıklı bir korku. Çünkü depresyonun her yeni döneminde tekrarlama şansı artar. Bu yüzden böyle bir kişiyle konuşurken dikkatli olun, depresyon korkularını şiddetlendirmeyin. Öte yandan, onu dikkatlice gözlemleyin: kişinin kendisi, kendi içindeki depresyonun başlangıcını her zaman fark etmez.

7. MUHTEMELEN KONUŞMAK YERİNE DİNLEMEK DAHA İYİDİR.

Alışılmış davranış kalıbı: kendimiz ailemizden biri hakkında eleştirel olarak konuşabiliriz, ancak buna yabancılara izin vermeyeceğiz, hemen “kendimizi” savunmak için acele edeceğiz. Anksiyete ile aynı. Benim için ne kadar zor olduğunu, kaygının beni ne kadar kızdırdığını, gücümü elinden aldığını söyleyebilirim ama bundan bahsetmeye başlarsan büyük ihtimalle canımı yakacaktır.

Kaygılarımdan kurtulmayı ne kadar isterdim diyebilirim ama bunu söylersen muhtemelen senin bir boor olduğunu düşüneceğim. Ayrıca, size açıkça izin verilmedikçe veya sır saklamak zorunda olan birine (psikoterapist, avukat) bunları anlatmadıkça, birinin ruhsal sorunlarını üçüncü kişilerle tartışmamalısınız.

Bu tür konular toplumda hala tabudur ve bu nedenle birçok kaygı bozukluğu hastası tanıtım istemiyor. Bazı insanlar için, kendi içinde şiddetli kaygı uyandırabilir.

8. KAYGI, KİŞİLİĞİMİZİN BİR PARÇASIDIR.

Anksiyete bozukluğu ne kadar acı verici olursa olsun, o olmadan biz biz olamazdık. Birçoğu bu görüşü kabul etmekte zorlanıyor ve ben de bir istisna değilim. Düzensizliğimizle o kadar çok mücadele ediyoruz ki, dolu, üretken bir hayat yaşamak için kurtulmamız gereken düşmanımızdır! Ancak gerçek, her zamanki gibi, daha karmaşıktır.

Kaygı da bizim bir parçamız. Aldığımız kararları, dünyayı görme biçimimizi, kişiliğimizin belirli yönlerini etkiler. Düşman olarak bakarsak o parçamızdan kurtulmaya çalışırız. Terapist bana bunu anlattığında, uzun zamandır bir anksiyete bozukluğum olduğunu bilmeme rağmen şok oldum.

Kaygıyı kişiliğimin bir parçası olarak değil, tedavi edilmesi gereken bir hastalık olarak gördüm.

Ama o zamandan beri bakış açımı değiştirmeye çalışıyorum. Yetersiz bir kaybeden olduğum ve yıllardır aklımdan çıkmayan bunaltıcı duygudan kurtulmama yardımcı oldu. Endişeli bir insan olmak sorun değil. Ve bunu henüz anlamayan endişeli insanlara bu fikri iletmek iyi olurdu.

9. SON VE EN ÖNEMLİSİ: NAZİK OLUN!

Kaygılı birini tanıyorsanız ve ona yardım etmek istiyorsanız, doğrudan "Size nasıl yardımcı olabilirim?

" diye sorun. Bir kişi sakinken böyle bir soru sormak daha iyidir.

Kendimizi halletme şeklimizden bıktığınızı, kaygılarımızın canınızı sıktığını, bizim için zor olduğunu biliyoruz. Kısacası, nasıl hissettiğinizi biliyoruz. Bir de öfke, kızgınlık, bitkinlik yaşıyoruz, tüm bunlardan kurtulmak istiyoruz. Sizinle bizim aramızdaki fark, onu her zaman düşünmemiz ve deneyimlememizdir. Ve bu düşünceler bizde büyük bir suçluluk duygusuna neden olarak kendini kırbaçlamaya neden olur.

Sonuçta, daha iyi yaşamak için çok çalışıyoruz, bu yüzden kimseyi rahatsız etmek ve rahatsız etmek istemiyoruz!

Anksiyete bozukluğu olan bir kişi tarafından rahatsız veya taciz ediliyorsanız, sorun değil. Bunun için kimse seni suçlamıyor, biz kendimiz bunu çok iyi anlıyoruz. Ama sizin bu sorunlardan kurtulma imkanınız var, bizim böyle bir imkanımız yok.

Bu nedenle, endişeli bir kişiye tahriş dökmek, suçluluğunu beslemek gerekli değildir. Onu sakinleşmesi için ikna etmeye gerek yok, bunu kendisi yapmak istiyor. Bu, zaten baş edemediğimiz duyguları şiddetlendirir. O zaman daha iyi.

Böyle bir kişiye gerçekten yardım etmek için ne yapılabilir?

 Bir şeyle dikkatini dağıtın, onu dinleyin ya da sadece onunla olun. Ana şey onu “yüklemek” değil, o zaman sakinleşmesi çok daha zor. Herkesin, özellikle de kendilerine nezaket göstermeye meyilli olmayanların nezakete ihtiyacı vardır.

Küçük şeylerin bizim için ne kadar önemli olduğunu öğrenince şaşıracaksınız: bir gülümseme, bir onay, bir iltifat, bir sandviç... Bizi nasıl neşelendirebilirler! Endişeli insanlar, özellikle en çok ihtiyaç duyduklarında, genellikle böyle bir şeyi kendileri istemekten korkarlar. Bu nedenle, bize karşı nazik olun ve yanlış gitmeyin!

Akıllı saat

Akıllı saatler, özellikle kaygı çeken insanlar için kullanışlı bir alettir. Sağlığınız ve rutin aktiviteleriniz üzerindeki kontrolün bir kısmını akıllı bir cihaza devredin ve kendinizi çok daha iyi hissedeceksiniz.

Önceki Yazı
« Prev Post
Sonraki Yazı
Next Post »

Benzer Yazılar